Heineken

Brand Identity

03/02/2013

› Corporate identiteit ontwikkelen

Heineken, één van de grootste bierbrouwers ter wereld, kwam met een droomopdracht: ontwikkel een nieuwe internationale Corporate Identity om de herkenbaarheid van het bedrijf Heineken te vergroten en daarnaast samenhang tussen de Operating Companies – ook in het buitenland – te versterken. In nauw overleg met de concerntop werd gezocht naar de meest optimale positie van het ondernemingsmerk ten opzichte van het productmerk Heineken.

Na een uitgebreid onderzoek en meerdere schetsfases werd uiteindelijk gekozen voor een merkstrategie waarin het corporate merk gepositioneerd wordt als ‘parentbrand’, die een duidelijke visuele relatie heeft met het Heineken biermerk. Er is een woordmerk en een exclusief lettertype ontwikkeld  gebaseerd op het Heineken productmerk. Het lettertype met een sans- en serif familie wordt voor alle communicatieuittingen gebruikt (lettertypes uitgewerkt door Lucas de Groot). De visuele identiteit is uitgewerkt naar diverse groepen middelen: brochures, magazines, formulieren, correspondentiereeks, websites, presentaties en bewegwijzering.

Mijn rol 

– Maken van een aantal presentaties om de positionering van het moedermerk ten opzichte van het productmerk Heineken inzichtelijk te maken. – Schetsvarianten voor het logo. – Deelname aan presentaties. – Communicatiemiddelen voor de introductie van de stijl. – Uitwerking van de visuele identiteit voor diverse operating companies. – Maken van diverse Heieneken communicatiemiddelen.